Tuesday 13 February 2024

صدور حکم اعدام برای چهار شهروند بلوچ از جمله یک کودک ۱۲ ساله به اتهام «بغی»



پایگاه خبری دادبان نوشته است: چهار شهروند بلوچ شامل یک کودک ۱۲ ساله در پرونده‌ای سراسر ابهام، ایراد و تناقض به اعدام محکوم شده‌اند. ‏شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی این چهار شهروند بلوچ را در بهمن ماه جاری به اتهام «بغی» از طریق آنچه که «تشکیل و عضویت در گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب» خوانده شده به اعدام محکوم کرده است هویت این چهار شهروند بلوچ عیدو شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج و سلیمان شه‌بخش است و این چهار شهروند متهم شده‌اند که در حوادث امنیتی در سالهای ۱۳۸۶، ۱۳۸۸، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۴ در سیستان و بلوچستان مشارکت داشته‌اند. جزییاتی که از سوی یک منبع مطلع به دست دادبان رسیده نشان از تناقضات و ایرادات فراوان و خارج از حد تصور در این پرونده دارد.
‏به عنوان نمونه دو متهم اول پرونده (عیدو شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش) در حالی به اعدام محکوم شدند که پیشتر در سال ۱۳۹۵ دقیقا به همین اتهام و با همین پرونده از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب زاهدان تبرئه و آزاد شده بودند اما پس از مدتی مجددا توسط اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان بازداشت و هم اکنون با همان اتهام به اعدام محکوم شده‌اند. ‏از سوی دیگر بنا به گفته این منبع مطلع، سلیمان شه‌بخش متهم چهارم این پرونده که به اعدام محکوم شده متولد ۱۳۷۵ است و آنچه که ارتکاب آن به وی منتسب شده در زمانی رخ داده که وی تنها ۱۲ ساله بوده است. در نتیجه حتی با فرض صحت اتهام، وی در زمان وقوع عمل مجرمانه کودک بوده و صدور حکم اعدام علیه او مصداق صدور حکم اعدام علیه کودکان محسوب می‌شود. صدور حکم اعدام علیه دیگر متهم پرونده (عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج) نیز در حالی است که جز اعتراف اجباری اخذ شده از وی، هیچ مستند دیگری در پرونده وجود ندارد که نشان از مشارکت او در هرگونه اقدام مسلحانه داشته باشد. به گفته این منبع مطلع عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج کاملا بی‌سواد است و ضابطان برای اخذ اعترافات اجباری، او را وادار به انگشت زدن در پای برگه‌ها کرده‌اند.
‏شدت شکنجه و آزار‌ها به حدی بوده که کارشناسان دیگر ضابط قضایی پرونده، وجود اجبار در اثر انگشت متهم پای برگه‌های اعترافات و در نتیجه اجباری بودن آن را تایید کرده‌اند
 

No comments:

Post a Comment